Uppdatering av Backup & Sync systemet

Uppdatering av Backup & Sync systemet

Under nästa år kommer vi att uppdatera Backup & Sync systemet Pydio, Detta gäller endast för dom som inte har sin egen hosting själv (Backup & Sync server).

Framför allt kommer denna uppdatering göra att systemet blir oerhört mycket snabbare och starkare (hela backend skrivs om från PHP till GO) för att det ska gå fortare att komma åt filer och skicka filer.
Vi kommer även att byta ut sync klienten för att den ska vara optimerad för det nya systemet och klara dom högre hastigheterna. Filerna kommer fortfarande hålla samma standard och via webb gränssnittet kommer det att se snarlikt-ingen förändring.

Det jobbas även för fullt med att skapas en drive funktion som liknar Dropbox modellen ”Selektiv sync” för att inte filerna ska ta upp onödigt mycket plats på din dator förutom när du använder dem.
Det som krävs av oss på mspot.nu är då att vi kommer ut till er och installerar det nya sync programmet på er dator/server för att migrera till det nya systemet.

Just nu pågår en grundlig test av det nya systemet fram till slutet av året för att framhäva eventuella buggar och fel som kan uppstå vid en migration och vid synkronisering.

Nya hårdvaru/mjukvarukrav för att Backup & Sync ska fungera optimalt:


Operativsystem: Linux/Ubuntu/Debian
Min ram: 8 GB
Rek ram: 16 GB+
Lagring min: 4 GB
Lagring rek: 8-12 TB

End of life för det nuvarande Backup och Sync systemet är alltså 2021 från oss på mspot, vi kommer att erbjuda våra kunder att uppgradera till det nya systemet under 2020 så fort vi fått det fullt utvecklat utan fel och brister.

Till våra nya kunder som vill ha egen Backup & Sync server kommer uppgraderingen ingå i priset. För alla er andra med egen Backup & Sync hosting kommer vi lägga en avgift på 9 000 kr då en migrering av det gamla systemet tar väldigt lång tid och är väldigt riskabelt om vi inte gör backup till våra servrar först.

Uppgraderings processen av det gamla systemet kommer att se ut ungefär så här:

  1. Full system/fil backup av det nuvarande systemet inklusive databaser, konton och annan känslig information.
  2. Om installation av server (Endast om servern använder ett annat operativsystem än Debian/Ubuntu Server 19.04).
  3. Installation av server mjukvaran.
  4. Återskapning av konton.
  5. Uppkoppling av det nya systemet.

Om eran server redan har operativsystemet Debian/Ubuntu Server 19.04 kommer uppgraderings processen att gå fortare då en hel ominstallation inte är nödvändigt.

Undantag!


Om ni använder Windows Server Edition så kommer vi inte att kunna utföra denna uppgradering om ni använder Active Directory eller annan Windows exklusiv funktion.
Detta kräver då ny hårdvara för att lösas permanent.

Mattias Magnusson

Lämna ett meddelande

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: