Nyheter

Tekniska problem för Backup & Sync

Just nu förekommer ett tekniskt problem för Backup & Sync, vi jobbar med att lösa problemet så fort som möjligt. Vi planerar att vara färdiga inom en timme.

Uräktar störningen.

Pågående service av Backup & Sync samt dokumenthantering!

Pågående service fortsätter under natten. Då vi märkt att hastigheten inte räckt till uppgraderar vi nu kringutrustning för att öka hastigheter och svarstider på det interna nätverket.

Vi uppdaterar denna post när underhållet är färdigt. Ursäktar röran!

Uppdatering 2020-07-13 00:18:

Nu är backup & Sync åter igen öppen och ska fungera som det ska. Natti Natti.

Avbrott löst

Tidigare avbrott* är nu löst, men det kommer att vara något långsamt under dom närmsta 30 minuterna.

Ursäktar röran!

Pågående avbrott

Just nu förekommer en störning i Backup & Sync tjänsten. Vi arbeter just nu för fullt med att lösa problemet och återkommer så fort det är löst.

Servern nere för flytt

Från klockan 18:00 idag 2020-06-11 fram tills imorgon bitti kommer servern att vara nere då vi flyttar servern till den nya lokalen.

Backup & Sync tillfälligt nere

Just nu underhåller vi Backup & Sync systemet och återkommer tidigast imorgon. Vi vill passa på att berätta att alla användaruppgifter kommer att bli ogiltiga under denna uppdatering samt att det kommer att skickas ut nya så fort vi är färdiga med underhållet. Detta för att det ska bli mindre strul när vi kör igång det nya systemet. Observera att detta även gäller för er som fått användaruppgifter till det nya systemet.

Vi vill ursäkta röran när vi bygger om och hoppas att detta inte skapar allt för mycket problem.

Med vänliga hälsningar,
Mspot.nu

Service fönster för Backup & Sync klart

Service av nya Backup & Sync servern är färdigt och fungerar normalt. Nu återstår bara service fönster för resterande system som återkommer snart.

Underhåll av nya Backup & Sync servern.

Ingen panik! vi är snart tillbaks, så det behöver inte ringas eller mailas om att servern skulle vara nere, vi är snart tillbaks. Just nu pågår ett underhåll och vi bör vara åter inom kort.

Ursäkta röran!

Vi flyttar och uppgraderar

Nu börjar äventyret! 
(Lite sent, men med goda nyheter!)

Äntligen har vi kommit så långt att vi ska börja arbetet för migration och uppgradering av backup och sync servern, vi kommer att byta system fullt ut och kommer även att försöka se till att det blir en så sömlös övergång som möjligt för dig som kund, under tiden vi bygger systemet kommer backup och sync att fungera som vanligt och vi meddelar dig när vi flyttar just dina filer samt bokar in ett datum då du vill att vi hjälper dig att sätta upp den nya synkroniseringen mot servern.

OBS! Om ditt konto ligger som suspended (Inaktivt) i systemet kommer flytten inte att göras och filerna endast ligga kvar på den gamla servern tills det datum då radering är utsatt.

Vi passar även på att göra andra förbättringar då vi även flyttar in i en lokal där hastigheterna kan upp gå mot 10 Gbit/sekund vilket kommer gör att en flytt till ny dator eller annan befintlig dator kommer att gå mycket snabbare. En ny guide på hur du gör den nya anslutningen kommer också att göras och vi jobbar även med en drive funktion där du kan jobba direkt mot servern i realtid.

OBS! Stora filer kan ha längre laddnings tider då detta är beroende av din uppkopplingshastighet!

Så detta kommer nu att hända:

  1. Servern byter plats (en ny lokal i Skärholmen).
  2. Backup och Sync servern byter system från Pydio till NextCloud.
  3. En drive funktion för att arbeta mot servern sättas i drift.
  4. Hastigheterna höjs ca x 100. (För att vi kan 😄)
  5. Vi kommer att erbjuda server plats till ett bra pris. (Hårdvara ingår inte i detta utan enbart plats i ett rack skåp, pris kan variera beroende på användning och kommer att presenteras senare)

När vi gör migrationen från ett server system till ett annat kommer vi att ta ett konto åt gången med en max tidsåtgång på 7 dagar för aktivering av det nya kontot från migrationen, vi kommer därför att behöva boka in ett kostnadsfritt möte med dig för att göra migrationen så snabb och smidig som möjligt då vi inte har alla guider redo för detta ännu och då vi har väldigt högt tryck kommer vi förmodligen inte hinna att göra detta heller.

Observera att det inte kommer att gå att använda kontot för den gamla backup och sync servern efter att migrationen är slutförd, så för att säkerställa att dina filer fortsättningsvis synkroniseras behöver vi alltså sätta upp den nya synkroniseringen. Om du vill använda drive funktionen (Virtuell disk) kommer detta att kunna aktiveras efter att migrationen är slutförd för samtliga konton. Precis som tidigare stannar din data i Sverige men i vårt nya server rack i Skärholmen.

Om det är något ni undrar över så får ni gärna ta upp detta med oss så fort vi bokar ett möte för migrationen då vi har extremt högt tryck med både jobb och migration just nu och hoppas att det återgår till det normala efter Covid-19 krisen.

Vi hoppas att migrationen inte medför några störningar och hoppas att ni kan ha tålamod under tiden vi gör denna jätte process.

Med vänliga hälsningar,
Mspot.nu

El avbrott Tisdag 04/07

Imorgon 04/07 kommer elen att stängas av i vår lokal. På grund av detta kommer alltså våra tjänster att vara tillfälligt nere mellan 08:00 – 15:00 då passar vi även på med ett underhållsarbete i samband med detta.
Vi ursäktar ännu en gång för störningen detta skapar och hoppas att detta inte stör för mycket.

Backup & Sync kommer att fortsätta som vanligt efter detta, så om ni utför något större arbete under denna tid ber vi er därför hålla era datorer på efter arbetsdagen så att viktiga filer och liknande inte går förlorat om något skulle hända. Vi uppmanar även att filer som inte är lokalt sparade från vår server som kan behövas användas under morgondagen laddas ned redan nu då detta inte kommer att fungera under morgondagen.
Tidshantering kommer även denna att vara nere men fortsätter som vanligt efter 15:00 att fungera igen.

Detta medför även att vi inte kommer att kunna utföra något större arbete mot våra kunder, som innefattar utveckling, design eller annan typ av arbete på distans.
Vi nås som vanligt på telefon och mail men det kan ta något längre vid svar då vi har väldigt mycket just nu.